17 augustus Washington DC

18 augustus 2022 - Arlington, Virginia, Verenigde Staten

Vandaag bezoeken we Washington Dc! Eerst nog het eekhoorntje bewonderen dat aan de meisjes hun raam een nestje aan het bouwen is en takjes op en af aanvoert.

We kozen uiteindelijk voor een Uber en op een kwartiertje werden we afgezet aan het Witte Huis. De vlag wappert , helicopters vliegen op en af, dus Biden is thuis. Prachtig om hier rond te lopen tussen de vele security mannen, maar toch lijkt het huis in werkelijkheid … klein!
Van daaruit liepen we naar onze afspraak om het Washington Monument te bezoeken, de stenen obelisk van 555 feet, (ca 150 m) een tijdje het hoogste gebouw ter wereld tot de Eifeltoren werd gebouwd, wel in staal, hier werd enkel steen gebruikt. Met een super zachte lift ga je in 70 sec omhoog en heb je een fantastisch uitzicht over de hele stad, the national mall, het Capitol, enz. Koen schonk nog een Napoleonbol aan de parkwachter die het zeer lekker vond.

We wandelden verder naar het Memorial gewijd aan de tweede wereldoorlog, prachtig rond gebouw waarop de zwaarste gevechten vermeld staan, zowel de Atlantische als de Pacifische, met alle staten van de Vs. In het midden een mooi bad met fontein met zware chloorgeur.

De volgende Memorial is het wereldberoemde Lincoln memorial, met het gekende grote witte beeld van Abraham Lincoln, zes meter hoog, bovenaan de trappen met uitzicht op het reflection bassin. Ook de plek waar Martin Luther King stond tijdens zijn beroemde speech ´i have a dream’.

Ook even langs het memorial voor de oorlog in Korea en die in Vietnam, met alle slachtoffers die met naam worden vermeld, indrukwekkend.

We namen dan de bus naar onze volgende stop: het Capitool. Daar kregen we een guided tour, langs een aantal gangen en zalen, versierd telkens met beelden van beroemdheden , geschonken door elke staat. Je komt in de zaal waar ceremonies plaatsvinden zoals bij het overlijden van een president of voor de unknown soldier. Koen vroeg achter het beeld van vader Damiaan , enige belg in het gebouw, en niet te bezichtigen langs de officiele tour, waarbij de lieve gids ons na de tour nog even meenam naar een andere gang om het beeld te bezichtigen.  Heel indrukwekkend maar ook jammer dat we minder zagen dan op CNN tijdens de inval van de Trumpaanhangers… nadien hadden we een afspraak om de library of congress te bezoeken, want alles is met time tickets lang op voorhand besteld, en al gelukkig allemaal goed getimed. Heel mooi versierd gebouw, met unieke stukken als een Guthenberg bijbel of de eerste kaart van de VS (uit 1789).

En ondanks een overvloed aan cultuur en zere voeten vroeg Arthur nog een extra bezoekje: aan de National Archives waar de originele Constitution ligt… daar konden we geen neen tegen zeggen, voor het onweer ging losbarsten. En wat een prachtig museum met ongelooflijke stukken, de kinderen waren wild enthousiast bij het zien van de onafhankelijkheidsverklaring (die amper nog leesbaar is) constitution en bill of rights. Aangezien het bijna sluiting was gingen we er in heel snel tempo wel door, maar we plannen nog terug te keren (musea zijn hier GRATIS in Washington). Met zere voeten bestelden we rap een uber terug naar het hotel, het was een zeer vermoeiende maar fantastische dag, die de kinderen niet snel zullen vergeten. En we vinden het hier overal ook zeer rustig, er zijn toeristen maar helemaal niet zoveel als je zou verwachten in dergelijke stad. Nog een kleine plons in het zwembad, helaas deed het bubbelbad het niet 😭en het is weeral etenstijd.

1. Oma:
    19 augustus 2022
    Mooie stad met zeer interessante plaatsen