22 juli San Francisco - Monterey

23 juli 2019 - Monterey, California, Verenigde Staten

Vandaag verlieten we San Francisco, prachtige zon, en toch aan de kust weer wolken en mist. Eerst nog even door de wijk met de prachtige victoriaanse huizen, waaronder de befaamde painted ladies, waar het bulkte van toeristen. Van daaruit volgden we de oceaan, en nadien langs de highway 1, de pacifica die de kust volgt, tot in Los Angeles. Prachtige ongerepte natuur, groen, mooie duinen en nergens een huis. Hier en daar strandjes met wat mensen, zelfs met het frisse bewolkte weer, maar zo mooi als je aan onze Belgische kust denkt waar er geen duin overblijft zonder appartementsgebouw... onderweg ook hele veel aardbeienvelden, sla en artisjokken, op een paar tientallen meters van de oceaan. We kwamen aan in ons hotel in Monterey, een wat versleten kleine Best Western, maar een waar appartement (de familieroom), met twee aparte kamers, een groot salon en twee badkamers... chique! Eerst bezochten we fishermans wharf om te zoeken naar een walvissentocht morgen. Gezellige winkeltjes en leuke sfeer, toeristisch maar geen overrompeling zoals in San Francisco.  Daarna wat verderop naar de wijk Cannery Row, met mmoie gebouwen, naast de failliete verkrotte sardienenfabrieken en de vele beelden, vlaggen en verwijzingen naar de vip van Monterey: John Steinbeck, die ook uitgebreid het leven van de stad heeft beschreven in zijn boeken.

we aten terug in het centrum om de toerist traps te vermijden, en belandden bij de Hawaiaanse Hula’s met heerlijk vers eten, wat in Amerika al top is op zich! Vandaag kindjes op tijd in bed, want morgen is het vroeg vertrekken naar de boot... en duimen voor onze magen op zee...