Berlijn - Computerspielmuseum, Stadsschloss, Berlin Bunker

2 augustus 2021 - Berlin-Weißensee, Duitsland

Deze morgen vroeg op de bus, naar Alexanderplatz en daar nog snel een ontbijt meepikken in de Dunkin Donuts en Starbucks, die beide hoog stonden aangeschreven op de wishlist van de kinderen.

Na het kopen van onze buskaart reden we per metro naar het Computerspielmuseum. Een hoogtepunt voor de kinderen die zich naar hartelust konden uitleven op oude spelletjes als Pong, Donkey Kong, Pacman, autoraces en allerlei voor ons nostalgische games. We voelden ons even terug kinderen en speelden uiteraard mee. Ook de evolutie en geschiedenis van het gamen kwam aan bod met alle oude consoles en spelletjes die de revue passeerden.

Van daaruit gingen we naar het oude Stadsschloss aan het Museuminsel dat herbouwd is en nu het Humboldt forum is geworden en de stijl van het oude kasteel combineert met een ultra modern gebouw. Toen wij zes jaar geleden de stad bezochten stond het gebouw er nog niet.  Ook zijn er een aantal gloednieuwe prachtige metrostations bijgekomen langs de lijn U5, hier wordt echt geïnvesteerd in het openbaar vervoer…

Na wat kuieren in de buurt bezochten  we Berlin Bunker Museum, een oude bunker waar vroeger de treinstation Anhalt stond (die is bijna helemaal wel, buiten een stukje gevel) en waarin de Berlijnse bevolking schuilde op het einde van de oorlog. Daarin is een museum dat oa de hele geschiedenis van Hitler vanaf zijn geboorte beschrijft, aan de hand van enorm veel foto’s en met heel veel uitleg, ook een audioguide in het Nederlands. Naast zijn persoonlijk leven komt de politieke situatie van Duitsland aan bod met de opkomst van het nazisme, tot aan de dood van Hitler. Heel interessant allemaal, ook voor de kinderen. In enkele zalen bleven de meisjes toch buiten omwille van te expliciete beelden. Er was ook een reconstructie van Hitlers kamertje uit zijn echte bunker en het verhaal van de bunker zelf. Een indrukwekkend bezoek toch wel. Moe reden we naar huis waar de kinderen gingen zwemmen, en wij nog snel inkopen gingen doen. We kookten een snelle maaltijd en deden het wat rustiger aan in de avond met een sauna’tje.

1. Oma:
    2 augustus 2021
    Computerspielmuseum tof, zag er zeer gezellig en plezant uit. 👍