Dag 15- Lascaux

26 juli 2018 - Montignac, Frankrijk

Vandaag reden we tot Montignac, waar de grotten van Lascaux zich bevinden. Wij bezochten Lascaux 4. De originele grotten zijn Lascaux I, dan werd er na de sluiting van 1963 een kopie gemaakt van 30% van de schilderingen dat openging in 1983, Lascaux II. lascaux III is een reizende tentoonstelling, en in 2016 ging in het bijzijn van president Holland Lascaux IV open, waar 70% van de grotten tot 0,6 mm nauwkeurigheid werd nagemaakt. Wegens drukte bestel je je tickets best dagen op voorhand. Wij hadden al gelukkig nog een Nederlandstalig bezoek kunnen boeken. De jonge Hollander Sem begeleidde ons naar de valse grot en begon met ons te tonen (filmpje) hoe de omgeving er toen uitzag: geen groene beboste heuvels, maar weilanden, met temperaturen van -15° tot maar 15 graden in de zomer. Ten tijde van Lascaux waren de mammoeten en sabeltijgers al vertrokken naar koudere oorden en daarom vind je die wel in andere grotten afgeschilderd, maar niet hier. Ook de geschiedenis kwam aan bod, hoe vier jongeren in het bos gingen spelen, tot hun hond wegliep, een konijn achterna dat in een holletje dook dat ontstaan was door een omgevallen boom. Dat holletje bleek veel groter en de jongeren keerden met materiaal terug de dagen nadien en ontdekten de schilderingen. Ze zweerden elkaar eeuwige geheimhouding, die slechts drie dagen duurde toen ze hun onderwijzer op de hoogte brachten... de rest is geschiedenis... De grot is perfect nagebouwd, tot de temperatuur toe, zalig: 13 graden! Met dezelfde technieken en verf aangebracht, hele indrukwekkend toch, zelfs voor een kopie. We kregen uitleg over de verfijnde werken, kunstige hoogstandjes, verhoudingen, perspectieven... en toch nog zoveel raadsels: wanneer werden ze juist gemaakt, is het werk van een man, duurde het dagen, jaren, eeuwen? Werden sommige mooie effecten op verschillende momenten gemaakt, overschilderd als bij grafitti door latere generaties? En dan zwijgen we over de vele tekens: vierkantjes, stippen, strepen waar niemand de betekenis van kan ontrafelen. Na een uurtje gingen we het gebouw terug binnen om zelf met tablet nog schilderingen verder te bekijken, filmpjes te bekijken naar believen en bijkomende informatie te verkrijgen. Heel boeiend allemaal, en echt zijn geld waard... Nadien bezochten we nog Le thot, een deel van de Lascaux musea, die je met combiticket kon boeken, maar echt niet de moeite, een 3d film dat zeer primitief leek, alles in het Frans, voornamelijk een ‘zoo’ met de nu nog bestaande dieren uit prehistorisch Lascaux. Zoals Koen mooi verwoordde: die sla je in Plankendael gewoon over (bizons, paarden, bokken...) helaas geen sabeltijgers om het spannend te maken, en met 36 graden hebben we toch maar gepast... de auto haalde zelfs 44 graden, een waar record... zo en nu tijd om te gaan eten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade