Woensdag Konigswinter

31 oktober 2018 - Brasschaat, België

Vandaag is het alweer inpakdag. Van het beloofde zonnige weer was weinig te merken, maar ook vandaag geen druppeltje regen. We vertrokken richting Koningswinter en staken de Rijn over mer een veerboot, heeel spannend voor de kinderen, maar het is heel gemakkelijk, en maakt de weg korter. We reden langs de brug van Remagen, deze keer aan de andere oever. In Konigswinter namen we dan het oude treintje om Schloss Drachenburg te bezoeken. Gebouwd eind 19de eeuw door een schatrijk geworden man Sarter op twee jaar tijd, een droomkasteel met zicht op de Rijn en Bonn, maar je kan veel verder kijken tot Keulen en het Ruhrgebied. Een sprookjeskasteel, mix van alle bouwstijlen en geinspireerd ook door Neuschwanstein, maar nooit bewoond...kuren van een nouveau riche, die verkoos om in Parijs te gaan wonen, een titel van Baron te kopen en de Franse nationaliteit aan te vragen. Je kon op de gsm een audioguide installeren in het Nederlands met korte verhalen, best interessant, zelfs voor Arthur. Het gebouw werd tijdens de oorlog gebruikt als Eliteschool voor Hitlerjugend en helaas sneuvelden de mooie glasramen na bombardementen, slechts enkele werden gefinancierd en hersteld. Met het treintje reden we dan tot op de berg naar het oude Drakenburg , waar Sigfried de Draak zou hebben verslagen in de legende, veel is er niet meer van te zien, wel een groot cafe met een prachtig panoramazicht. En dan was het tijd om huiswaarts te keren, met helaas veel verkeer... we hebben er toch weer van genoten...