Adrspach en Stachelberg

1 augustus 2023 - Harrachov, Tsjechië

Zoals gevreesd werden we wakker met luid getik van de regen op onze dakramen. We hadden tickets voor het natuurpark van Adrspach, en dat is met een vast uur, met reservatie van de beperkte parking. Aangezien morgen al helemaal uitverkocht was, konden we niet anders dan het er toch op te wagen. Met regenjassen, reservekleding en zelfs een showercap rond de camera gingen we dus toch op stap. Ondanks het slechte weer bleek het er toch heel druk. Bij aankomst was het wat aan het miezeren maar tijdens de wandeling begon het goed te gieten, het kon de pret niet bederven, prachtige rotsen en uitzichten, en het weer was een mindere pretbederver dan de drukte waardoor Arthur zich op de Karlsbrug terug waande.
Er zijn veel smalle trappen en kloven waardoor je vaak stilstaat langs de paden, in file.
Tegen de middag kwam de zon er terug door en na een laat middagmaal in het nabije Trutnov, reden we nog even langs het nabije Stachelberg complex: een mooie berg met prachtige uitzichten en vol intacte zelfs ingerichte bunkers, een ware Disneyland voor Koen. De grootste bunker is bovenop een mijn gebouwd die je met (Tsjechische) gids kan bezoeken. Het werd een gezellige wandeling en dan reden we terug naar Harrachov waar het  pijpenstelen aan het gieten was bij aankomst…