Dag 16- Padirac

27 juli 2018 - Padirac, Frankrijk

Onze laatste dag voor terugkeer. Vandaag naar Padirac, waar we onze tickets ook dagen op voorhand voor hebben besteld. Daar stortte ooit een deel van de grond in, en zo ontstond er een put van 75 m. Eind 19de eeuw besloten twee speleologen om met een touwladder naar beneden te gaan. Daar ontdekten ze uiteindelijk een grottencomplex op 103m onder de grond, met onderaardse rivier. Heel snel zagen ze het potentieel van de site, kochten de grond boven de grond en zorgden toen al voor electriciteit om toeristen aan te trekken... tegenwoordig zijn er 480.000 bezoekers per jaar... je kan kiezen om liften of trappen te nemen naar beneden, of naar boven. Je wandelt op eigen tempo met audiogids, ook hier aangepaste versie in het Nederlands voor de kinderen, en aan de rivier moet je op een bootje, vergelijkbaar aan de venetiaanse gondola’s, met een roeier die je 500m terug afzet, diep onder de grond. Prachtige rotsen, geen stalactieten of stalagmieten, want er sijpelt weinig water door de lagen grond. En als er een druppel valt, is dit van zo hoog dat de mogelijke stalagmieten worden afgeplat tot schijven, bollen... nog een voordeel is dat het in de grotten slechts 13 graden is, jawel wij hadden een trui nodig vandaag... het viel dan wel tegen om terug boven te komen na ons bezoek... We reden nadien dan ook terug naar ons zwembad. We hoopten vandaag om de rode maan te bewonderen, maar ook hier verwachten ze onweer en is het helaas bewolkt in de avond.

1. Tania Van Zand:
    28 juli 2018
    Jullie hebben een mooie reis gehad. Nu veilig terug naar huis 👍 en hier nog wat genieten van het zomerse weer😎