Brno

4 augustus 2023 - Brno, Tsjechië

Vandaag staat de zon op het programma en maken we er gebruik van om Brno te gaan ontdekken. Met een propere stipte bus en tram geraakten we snel in het centrum. Er was wel een verzuurde vrouw die uitvloog tegen Elise omdat ze haar stoel wou (tram was zeker niet vol)en maar bleef foeteren in het Tsjechisch, tot zelfs een andere oudere vrouw tussenkwam en zich tot tweemaal toe aan ons verontschuldigde voor het gedrag van haar stadsgenote… tja

We bezochten het museum van Moravie met de geschiedenis van de streek van oertijd tot heden, best interessant al was er weinig Engelstalige uitleg voor buitenlanders. Het was er ook snikheet binnen. Het museum bevindt zich in het oude Dietrichsteinhuis waar Napoleon ook verbleef in oktober 1805 ten tijde van de slag van Austerlitz. Daar is wel niets meer van te merken.
Nadien liepen we langs de overige bezienswaardigheden van de stad: de Petrov kerk, het kasteel van Brno, maar gingen we ook het labyrint onder het plein van de groentenmarkt verkennen met een gids. Dit zijn oude ondergrondse kelders van bijna een kilometer lang die gebruikt werden om de voorraden van de stad te bewaren, en die dateren van de vijftiende eeuw, wel best origineel. We gingen ook tot de 10z bunker, een atoomschuilkelder voor hoge Tsjechische officieren, nog ingericht met oude machines, uniformen, alleen jammer dat er voor het personeel een keuken is waar de kok een soep aan het bereiden was, waardoor de hele bunker bijna naar (slechte) soep rook. Veel comfort was er in elk geval niet…

Dan hadden we Brno ongeveer gezien en keerden we naar het hotel om gebruik te maken van onze wellness: diverse sauna’s variërend van 45° tot 100°C, zwembad en bubbelbad. Een beetje ontspanning deed ons deugd.

Morgen wordt waarschijnlijk weer een regendag…