Hradec Kralove en Brno

3 augustus 2023 - Brno, Tsjechië

Vandaag stonden wat kilometers op het programma, van het Reuzengebergte naar het zuidelijke Moravie. Onderweg naar Brno passeerden we Hradec Kralove dat het althans voor Koen bekende Konigratz bleek te zijn: waar een belangrijke veldslag werd uitgevochten in 1866 tussen Oostenrijkers en Pruisers. Gettysburg gewijs deed Koen een omweg langs de vele monumenten en infoborden om tot het museum te komen in Chlum. Aan de overkant bleek een leuk maisdoolhof te zijn wat meteen voor plezier zorgde bij de kinderen. En tussen het mais groeiden prachtige kamilleplanten.

De route verliep traag omdat er maar weinig autosnelwegen zijn en je vaak door dorpen moet rijden aan een snelheid van 50 km/uur.

Ons hotel ligt nog buiten de stad in een wijk met appartementsblokken, maar de kamers zijn mega groot en echt heel chique. En een tv scherm van bijna 2m2…

Voor het avondeten gingen we alvast een kijkje nemen in het centrum van deze gezellige bruisende studentenstad.

Brno here we come…

1. Gerda:
    4 augustus 2023
    Buiten Praag (28 jaar geleden bezocht)en het Reuzengebergte zijn de moeilijk uitspreekbare namen van steden en dorpen mij totaal onbekend.Fijn om via jullie reisblog een indruk van dit mooie land te krijgen.Hier thuis niks te beleven.Gisteren een dag, binnen bij de stoof.Hopelijk ginds beter weer.Geniet nog.