Hrensko en de Pravcicka Brana

26 juli 2023 - Decín, Tsjechië

Zoals verwacht is de zon terug van de partij vandaag, al is er ook nog veel bewolking. In Decin centrum was het vandaag markt: bergen mooie groenten en fruit. Ons eerste probleem was al aan muntjes geraken voor de parkeermeter en gelukkig wou een lieve kebabzaak ons hiermee helpen.

Decin heeft eigenlijk weinig te bieden: een paar mooie oude huizen in het centrum, tussen vervallen panden, omringd door typische sovjetblokken. En op het plein een zevental banken!

We reden naar een dorp aan de Duitse grens: Hrensko, om te wandelen naar de Pravcicka Brana een zandstenen brug van 26 m breed  en miljoenen jaren oud, symbool van Boheems Zwitserland… en dus vrij toeristisch. Een serieuze klim (de beentjes hebben het geweten) maar met een prachtig uitzicht als beloning. Vorig jaar woedde hier wel een hevige bosbrand en dat zie je aan alle gesneuvelde zwarte bomen in de buurt.  En vandaag viel er geen druppel regen meer.

We reden nadien nog door de kleine dorpjes rond Hrensko en eindigden in Dečin om nog even in het kasteel rond te wandelen. Nog even langs de supermarkt en avondeten in de plaatselijke Vietnamees. Bergen eten voor 5 man, samen nog geen 40 euro, drank en voorgerecht inbegrepen.

1. Oma:
    Mooie gebouwen en natuur
  2. Tania Van Zand:
    27 juli 2023
    De tijd is soms blijven stilstaan precies.. mooi
  3. Gerda:
    27 juli 2023
    Geniet van jullie vakantie,Nathalie.Tsjechie en andere landen in de buurt staan ook nog op mijn verlanglijstje.Prachtige natuur,mooie steden en vooral - in tijden van crisis-leven als God in Frankrijk - voor een zacht prijsje.
    Mooie foto´s en ondertussen reis ik een beetje mee met jullie vakantiedagboek.