Pilsen en Karlovy Vary

9 augustus 2023 - Karlovy Vary, Tsjechië

Vandaag weeral inpaktijd, helaas in de regen. We hielden halt op de middag in Pilsen, de geboortestad van de pils.  Heel bijzonder vonden we de stad niet, grote boulevards, veel gesloten winkels, een groot centraal plein met een pestzuil en moderne fonteinen… maar ook grote recente zuilen om de Amerikanen te bedanken voor de bevrijding.
Pilsen is  de enige grote stad in Tsjechie die door de Amerikanen werd bevrijd, en je ziet het in de stad. Ook  is er een Patton museum waar Koen met veel plezier een bezoekje aan bracht.

Onze laatste stop van de vakantie is Karlovy Vary, het vroegere Karlsbad, al meer dan duizend jaar een kuuroord. Ons hotel bevindt zich tussen gigantische prachtige huizen van begin 1900. De stad ligt aan een rivier en is gebouwd op de heuvelachtige oevers. In onze straat is ook een grote orthodoxe kerk en het is meteen duidelijk dat hier in normale tijden veel Russische toeristen komen (overal is alles in het Russisch vertaald) . Het is nu dus vrij rustig, maar veel oudere mensen die zich hier wekenlang laten behandelen voor oa reuma of maag en darmproblemen.

We wandelden al even door een deel van de stad, mooie oude art decogebouwen, de beroemde kolonnade, en vooral overal kleine fonteinen met therapeutisch water met varierende temperaturen: van 35 tot 70 graden… je drinkt ervan met speciale tasjes met een teut aan… eerlijk: bah! Warm ( de meeste gezinsleden konden de tas niet vasthouden wegens te warm), heel zout (7 gram per liter) en allerlei metaal proef je erin ( vol gezonde elementen)… een liter drinken gaan we niet doen… mijn maag deed er al raar van… maar blijkbaar moet je aan een dokter vragen welke fontein voor jou de beste is ( warmer, kouder,…).

Morgen wordt een zonnige dag, een mooie afsluiter van onze vakantie in Tsjechie.

1. WERNER PALINCKX:
    9 augustus 2023
    heel mooie stad dat Karlsbad
  2. Oma:
    9 augustus 2023
    Heel veel moois te zien daar en goed weer.
    Spijtig dat het bijna gedaan is. Geniet nog van de laatste momenten.