Slavkov - Austerlitz

5 augustus 2023 - Brno, Tsjechië

Vandaag trokken we richting Slavkov y Brnu, het vroegere Austerlitz waar op 2 december 1805 Napoleon zijn grootste overwinning behaalde tegen de keizers van Rusland en Oostenrijk, wat de slag van de drie keizers wordt genoemd. Helaas was er van de zon van Austerlitz niets te merken vandaag. We bezochten eerst het kasteel van Slavkov waar de vrede werd ondertekend en waar Napoleon overnachtte na zijn overwinning. Vanop het balkon sprak hij zijn troepen toe. Helaas zoals op vele plekken was de gids enkel Tsjechischtalig en deed hij ook geen enkele inspanning naar buitenlanders toe.
Over Napoleon werd amper gesproken en Marie had veel last van de warmte en het rechtstaan en moest vechten tegen het flauwvallen. Het toerisme hier bestaat vooral op de toeristische websites want in werkelijkheid waren bijna alle handelaars gesloten en was er slechts een restaurant waar velen in tegenstelling tot ons dus geen tafel konden bemachtigen.

In de namiddag reden wij de nabije dorpjes af waar hier en daar monumenten en infoborden enkel in het Tsjechisch uiteraard, te vinden zijn.  Leve google translate om toch te pogen iets te verstaan… Aan het monument voor de vrede (cairn of peace) moesten we even wachten in de auto door een hevige regenbui. Nat als alle andere toeristen, best een grappig zicht.

Het museum in Prace zag er door verbouwingen ook uit als een ware veldslag maar daar werden we vriendelijk in het Engels ontvangen.

Met een Engelstalige gids bezochten we het monument voor de vrede zelf, waar een hondertal soldaten begraven zijn, terwijl het de bedoeling oorspronkelijk was om daar alle slachtoffers te begraven. Er wordt geregeld nog een soldaat in de omringende weien opgegraven door een boer. Het museum vertelde dan de slag zelf en de vredesgesprekken nadien. Nadien volgden we de route verder maar ondertussen was het enorm hard beginnen regenen. Een volgende stop zat er echt niet meer in , vanuit de auto zagen we nog het oude postgebouw waar Napoleon de vrede onderhandelde, dat nu een cafe is geworden.

Van het heuvelachtig landschap was er niets meer te zien door het onweer en de mist… Terug in Brno was het onweer weeral voorbij en genoten we s’avonds van de Braziliaanse feesten op de verschillende pleinen van Brno. En een reis in Tsjechië zou niet compleet zijn zonder te proeven van de vele taarten… we lieten ons dus gaan en namen chocolade- en limoentaart mee naar het hotel.
En morgen reizen we weeral verder…