Tsjechië: on the road

25 juli 2023 - Decín, Tsjechië

We zijn vertrokken! Na veel stress gisteren toen bleek dat de leiding van Marie haar identiteitskaart had verloren (Grrr) hadden we er allemaal veel zin in. Vanaf Leipzig vielen er af en toe een paar druppels regen… en zelfs flinke regenbuien.

Onderweg boeiende namen waar we wegens tijdsgebrek helaas niet konden stoppen: Torgau, Colditz, Paderborn, Nordhausen, Leuna, Dresden, we zullen zeker eens moeten terugkeren naar deze streek.

Waar we wel eventjes een omweg voor maakten: Meissen, geroemd om zijn porselein.  Met het liedje van Yasmine in ons hoofd even langs de Manufaktur: maar heel gauw bleek het geen spek voor onze bek, een schoteltje dat op mijn handpalm past ( en ik heb kleine handjes) kost in de outlet al gauw 100 euro, een gewoon bord gaat vlotjes over de 400 euro. Beelden waarmee je een villa kunt financieren (680000 euro) 😱Al gelukkig vonden we de stijl ook wat oudbollig: we kunnen nog wat gaan sparen voor een servies. Koen probeerde de muurschilderijen van de Ekerse Ferdinand Pauwels te gaan bewonderen maar die bleken (tijdens de DDR periode?) overschilderd…

Tegen 1700 uur kwamen we dan aan onze eerste halte: Dečin, in het oude Sudetenland. De stad ligt prachtig aan de Elbe, die er nu helaas heel droogjes bij ligt, alle bootverkeer is hierdoor sinds vandaag zelfs verboden.

Nette kamers in filmthema, de Avengers en Once upon a time in the west, nu eventjes tot rust komen na onze lekkere maaltijd naast het hotel.  Tot Morgen.