Utrecht

5 april 2024 - Ede, Nederland

Vandaag genoten we van een Nederlands ontbijt met oa heerlijke Tompoezen en vertrokken we naar Utrecht. Tot aan de Park en Ride en als volleerde (humhum) toeristen met de tram tot in het centrum van de stad. Vlot, snel, goedkoop en proper, een nieuwe ervaring (allo De Lijn?).

Een heel leuke jonge stad vol universiteitsstudenten, met heel leuke winkeltjes, lekker eten, mooie grachten met terrasjes.
De toren van de Dom is na jaren restauratie nog even in de stellingen, die ze aan het afbreken zijn. We waren dus een paar maanden te vroeg… De kathedraal bestaat uit twee stukken, aangezien het middenstuk door een orkaan in 1672 werd vernield, en nooit wederop gebouwd. Onder het Domplein zie je ook de resten van de Romeinse tijd, toen de stad een vesting was van de Limes: de buitengrens van het Romeinse Rijk, aan de Rijn. Ook resten van de eerste kerken van Willibrordus die het katholicisme naar Nederland bracht waarvan je hun ligging ziet aan de gekleurde stenen op het plein. Met een gids kan je dit allemaal bezoeken onder het plein ( Domunder), wat best een leuke ervaring was.

Het werd weeral  een leuke dag met ook wat zon.

Jouw reactie