Dag 7 Saint Comes- Utah Beach - Sainte Mère Eglise

18 juli 2018 - Sainte-Mère-Église, Frankrijk

We begonnen onze dag met een bezoek in Saint Comes aan het nieuwe museum D-Day experience, gewijd aan de parachutisten die in deze streek werden gedropt. Na persoonlijke verhalen van parachutisten, kwamen we in een briefing room waar ons werd verteld wat er de komende uren ging gebeuren: de landing. Wat te doen als we een Duitser tegenkwamen (wachtwoorden Thunder Flash Welcome; neersteken geen kogel afvuren); onze helm nooit afzetten, enz... afspraak op 6 juni 1946 in een hotel in Kansas, waar er uiteindelijk 40 parachutisten kwamen opdagen, en nog snel een gebed om ons moed in te spreken... we gingen aan boord van een vliegtuig, klaar om gedropt te worden. Het vliegtuig rammelt en piept, stijgt op, en door de vensters zien we wat we in 1944 zouden hebben gezien: de zee vol boten richting Normandie, de lucht vol andere vliegtuigen, om uiteindelijk beschoten te worden, hier en daar een vliegtuig dat geraakt wordt, en ook wij zien rook binnenkomen en crashen uiteindelijk. Heel waarheidsgetrouw, alleen de 50 kg materiaal en angst lichter. Onthaald bij crash door Elise: ik wil nog eens! Hierna bezochten we het op het terrein gelegen Dead Mans Corner, een oude woning waar de Duitsers vochten, omdat na het raken van een tank een Amerikaan daar dagen bleef liggen, kreeg het kruispunt die naam. we reden dan door richting Utah Beach, rustiger, en toch een andere natuur, minder groen, minder hellingen, minder onherbergzaam als Omaha. Na het volgen van de kustlijn belandden we in Sainte Mere Eglise. Een klein dorpje, met de gekende pop aan de kerktoren: een parachutist die daar per ongeluk landde op 6 juni. Door een brand op het plein waren veel Duitsers aanwezig, en zagen ze in de lucht de parachutisten komen, die massaal werden afgeschoten. Op de plaats van het brandende huis staat er een museum, met prachtige vliegtuigen en ook weer een collectie gericht op de parachuttisten. Heel modern met tablets en een zoektocht, beelden in 360º, informatie en vergelijkende beelden tussen 1944 en nu: jawel dolle pret voor de kinderen. Op de terugweg een stop bij La fiere waar er aan een kleine brug hevig gevochten is. Snel langs de supermarkt waar een dolgelukkige Marie nog eens Milka ijshoorntjes kon vinden en een plons in het zwembad, en we zijn klaar voor de avondbarbecue en een partijtje Carcassonne.

1. WERNER PALINCKX:
    18 juli 2018