Dag 14 - Martel en Rocamadour

25 juli 2018 - Rocamadour, Frankrijk

Vandaag stonden we vroeg op richting Martel, waar een oude stoomlocomotief een ritje van een uur doet langs tunnels, brug en prachtige uitzichten over de Correze. We zaten in wagons uit de jaren 50, toen derde klasse: open wagons met houten banken. Toet toet, zwarte rook en op weg, met een machinist die de hele tijd kolen in de stoommachine gooit en dat met de huidige temperaturen...Vrij snel, ook bergop. De organisatie bestaat uit vrijwilligers die zowel de locomotieven als het spoor hebben hersteld om dit mogelijk te maken. Heel donker in de tunnels, je ruikt dan ook de rook veel harder, vooral op de terugweg met wind tegen. Het was een fijne ervaring. Martel, een middeleeuws dorpje vonden we niet zo de moeite en reden naar het nabije Rocamadour, een oude pelgrimstad op weg naar Compostela met op een hoge rots de kerk. Zeer druk, maar door de hitte waarschijnlijk toch net wat minder... smalle steegjes vol toeristenwinkels. we een treintje tot het dorpje, en van daaruit kan je te voet of met een lift helemaal naar boven. We gingen echter slechts halverwege , waar ook een kerk is, met allerlei liturgieen en gelovige jongeren om de mensen te begeleiden. Dit vond we voldoende en keerden huiswaarts om in het zwembad af te koelen. Al gelukkig blijft ons huis met muren van zeker 40 cm dik koel en daalt de temperatuur s’avonds. We zijn zelfs nog blij met een fleeceje in de zetel...

1. Gerda:
    26 juli 2018
    Met dit weer....écht vakantie!
    Op het thuisfront van 't zelfde:puffen ,blazen,zweten,alles op 't gemakske,veel terraskes, fruit,salades , regelmatig een glas ijsgekoelde rosé...wat moet een mens nog meer?Geniet ervan!
  2. Tania Van Zand:
    26 juli 2018
    Leuke Foto’s .. jullie hebben een mooi parcours uitgestippeld.. Hier ook warm, warm 🌞🌞🌞. Geniet er nog van xx