Praag

30 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Vandaag begon de dag wel met een hevige regenbui. We namen de tram tot aan het plein van Wenceslas in de moderne wijk. Daar gingen we meteen schuilen in het boekenpaleis Luxor: een gigantische boekenwinkel waar de fnac drie keer in kan, met een afdeling over de oorlog bijna zo groot als onze standaard boekenhandel, helaas wel in het Tsjechisch, maar ook een verdieping helemaal in het Engels waar onze tieners met plezier weer stapeltjes gingen verzamelen… en toen scheen de zon weer. Elise wou nog even een top speelgoedwinkel bezoeken met een echte paardenmolen en buizenglijbaan binnenin. Op de middag tijd voor een leuk terrasje bij een Ierse pub. En dan…tweede poging naar het joods kwartier. Deze keer met meer succes. Eerst de oude begraafplaats met graven van 1400, tsjokvol, dan een paar synagogen waarin de godsdienst en gebruiken van de joden werden uitgelegd.

Onderweg naar het hotel nog een stop om de beroemde Trdelnik toch te proeven een hoorntje van deeg dat gerold wordt gebakken en dan gevuld met allerlei : wij gingen voor een exemplaar met slagroom en chocoladesaus en eentje met vanilleijs en aardbeien. Best lekker.

De kinderen wilden even gaan rusten in het hotel, wij gingen nog even terug naar de St Cyril en Metodiuskerk om daar de crypte te gaan bezoeken. Heel erg de moeite, een museumpje gewijd aan de operatie Anthropoid, de aanslag op Heydrich en de verschrikkelijke represailles in het land als gevolg ervan. Ook een bezoek aan de nu verlichte vochtige crypte. Heel indrukwekkend allemaal, ook zonder Cillian Murphy.

Onze Praag trip beëindigden  we met een heerlijke Mexicaanse maaltijd en een avondwandeling in de oude stad.

1. WERNER PALINCKX:
    31 juli 2023
    Het verhaal van de Golem in het Joodse kwartier gehoord ?
  2. Nathalie:
    1 augustus 2023
    Uiteraard, er is daar een groot beeld