Praag de oude stad en het kasteel

29 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Praag … waar beginnen. Eerst met de tram naar de oude stad gereden: langs de oude bibliotheek in het klementinum, 170 trappen omhoog om op te warmen en een prachtig zicht over de stad en een kijkje in de oudste bibliotheek van het land.
Nadien naar de astronomische klok, wereldberoemd omwille van de beelden van de apostelen die elk uur even komen piepen, maar eerlijk: toch een gigantische tourist trap, we hebben al mooiere klokken gezien met beeldjes, maar bon been there, done that. Prachtige versierde gevels, vooral de art deco gevels, en vooral veeeel volk. Alle nationaliteiten, zo’n massa toeristen hebben we al jaren niet meer gezien, je zou heimwee hebben naar het reizen tijdens de Covid pandemie.
Op de middag kregen we even een grote regenbui over de stad, maar al gelukkig waren we net binnen bij een heerlijke pizzeria aan de joodse wijk, Castello. Tegen dat onze koffie op was scheen de zon al gelukkig terug. Daarentegen was het niet meteen een slimme zet om vandaag de joodse wijk te willen bezoeken… op een zaterdag… shabbat dus: alles gesloten en dus niets te zien.
Plan B dan maar: met de tram de Moldau over naar het kasteel van Praag. We hebben daar een aantal gebouwen bezocht , het kasteel, de kathedraal,…maar wat een drukte ook hier. En ook verrassend vandaag: een blote vrouw die ons pad kruiste… zomaar leek rond te lopen in een drukke straat…. Grote hilariteit bij de kinderen. Later op de dag een bende vegetariërs in ondergoed die aan het protesteren waren. Spektakel verzekerd…

En nadien was het tijd voor de Onvermijdbare Karelsbrug: ziet eruit als de Meir op de eerste soldendag, een mensenzee. Een beetje te druk om gezellig te zijn op de eeuwenoude brug met veel winkeltjes en stalletjes voor toeristen.  Even nog een terrasje doen om op adem te komen en met de tram terug naar het hotel om onze voetjes even uit te rusten vooraleer lekker te gaan eten.

1. Oma:
    29 juli 2023
    Allemaal heel mooi maar inderdaad wat een drukte