Deutsche Technikmuseum-Potsdamer Platz- topografie des terror

3 augustus 2021 - Berlin-Weißensee, Duitsland

Vandaag stond het Deutsche Technikmuseum op het programma. Een groot opvallend gebouw met een Dakota vliegtuig op het dak. Binnen enkel Duitse vliegtuigen, schepen en treinen, maar ook wel kleine tentoonstellingen van bv de eerste computers, telefoons, televisies, enz. Wel een mooie collectie,  maar toch een heel chaotisch museum zonder te volgen route, veel bijzaaltjes en verschillende gebouwen , soms met afgesloten delen, dus wat lastig om je weg te vinden. Ook vaak enkel Duitse uitleg. In vergelijking met het gelijkaardig museum in Munchen dat nog zeker dubbel zo groot is, viel het toch wat tegen. Aan de overkant nog een nieuw gebouw met een Science center, met allerlei proeven uit de fysica, wat Arthur wel kon boeien.

Na dit bezoek namen we de metro tot Potsdamer platz en het Sony center waar we gingen lunchen. Nadien wandelden we tot aan de topografie des Terror, een museum langs een oud stukje van de Berlijnse muur waar vroeger de Gestapo en Ss hun  hoofdkwartier hadden. Buiten staat nogmaals de hele geschiedenis van de jaren 30 tot 50, een herhaling van ons bezoek gisteren aan de Bunker. Het museum zelf bezochten we niet, niet echt aangepast voor de kinderen.

We stopten even in het Alexa shopping centrum omdat Arthur daar een Geek Winkel wou bezoeken. En liepen dan nog even tot aan de Mohrenstrasse waar de bunker van Hitler zich onder de grond bevond, en nog deels bevindt. Daar bleek ook een hippe Boba winkel te zijn en kochten we maar meteen ook een lekker drankje.

En dan was de dag weer goed vol en met 21500 stappen was het tijd om naar huis te gaan om nog even te ontspannen…