Donderdag 23 juli Venetië

23 juli 2020 - Mestre, Italië

Vandaag vertrokken we vroeg naar Venetië. We begonnen langs de oude Ghetto van de stad, met nog vele joodse winkels, de oude synagoges. De kindjes lieten zich volledig gaan bij een snoepwinkel die ze herkenden van onze reis in Slovenie. Na een flinke staptocht kwamen we aan het San Marco plein. Van drukte was weinig te merken, ik denk dat de Meir drukker is... het weinige volk verzamelt zich dan nog in de schaduw van de toren, want ook vandaag was het verschrikkelijk heet. Een kleine file aan de basiliek om binnen te mogen, een langere file aan het dogepaleis, en in volle ☀️. Wij hadden via internet tickets besteld om 1500 uur waardoor je geen wachtrij hebt, dus kuierden we nog even in de buurt, langs het water en de brug der zuchten, langs de mooie terrasjes en chique winkels. We wilden ook nog eerst de basiliek bezoeken, maar toen bleek wel dat de hele binnenkant werd gerenoveerd en we niet alles konden zien. We konden met een trap naar boven om bij de bronzen paarden foto’s te nemen, nadien het museum van de basiliek te bezoeken en van daaruit van het balkon een zicht te krijgen op de basiliek zelf, waar ze een mozaiekenvloer aan het restaureren waren. We waren al blij toch de binnenkant te kunnen zien. In het dogepaleis waren ze weer streng met de coronamaatregelen, beperkt aantal personen die per zaal binnen mogen, niet blijven stilstaan in de buurt van anderen, uiteraard mondmaskers, enz, maar het was zeker de moeite. We stopten nog even in het hard rock cafe en wandelden dan langszaam terug naar het station, maar langs een andere route. Onderweg kwamen we het plein, de kerk eN het bruggetje waar de Indiana Jones film werd gedraaid.
Vanavond aten we in onze stad bij een lekker restaurant maar die op verschillende wijzes probeerden om de rekening duurder te maken, helaas pindakaas was hij eraan voor de moeite, wat hem niet blij deed kijken, tja toeristen bedriegen hoort er ook bij zeker...

23000 stappen later kropen we terug in ons bed, met zere 🦶 voeten!