Quedlinburg - Wippra - Harzgerode

11 augustus 2021 - Quedlinburg, Duitsland

We bezochten in Quedlinburg de heuvel met de St Servatius dom gebouwd in de 10de eeuw door Koning Heinrich I. Zijn weduwe Mathilde bouwde er nadien ook een klooster voor adellijke dames. De kerk werd in 1938 overgenomen door de SS en Himmler himself in het kader van het 1000 jarige Duitse rijk. Alle christelijke verwijzingen werden verwijderd en pas na de oorlog kreeg de plaatselijke bevolking de kerk terug in handen. Bizar om te weten is dat een Amerkaanse soldaat bij de bevrijding een groot deel van de schatkamer mee naar huis in Texas nam. Pas in de jaren 90, werden de stukken teruggevonden en terug bezorgd aan de dom.

Hierna reden we naar Wippra om de kinderen te plezieren. Daar kan je roddelen, en dat vinden ze altijd dikke pret. We hebben al veel langere en hogere banen gedaan, maar het aanschuiven viel dan ook heel goed mee. Na drie rondjes afglijden reden we langs Harzgrode naar Quedlinburg. Het valt ons op dat veel dorpjes hier zo dood lijken als in het zuiden tijdens de siësta uren, geen kat op straat, rolluiken omlaag,  alle horeca dicht… en niet alleen in de middaguren dan. Economisch lijkt de streek toch niet zo goed te boeren.

S’avonds vonden we deze keer bij ons derde restaurant toch een plekje om te eten, hoera! Nog een dagje en de vakantie zit erop!