Maandag 17 juli: Celje en Sempeter

17 juli 2017 - Ptuj, Slovenië

Vandaag gingen we richting de derde grootste stad van Slovenie: Celje. Het bleek helaas een slechte dag, aangezien op maandag daar zowat alles gesloten is. Het is een oude Romeinse stad met mooie mozaïeken die hier en daar bezichtigd kunnen worden. Op de heuvel is er een oud kasteel dat al gelukkig wel open was. Veel was er verder niet te zien en reden we door naar Sempeter waar overal wordt verwezen naar de Romeinse necropolis. Dit bleek echter een zakdoek groot, wel met een paar mooie graven, ontdekt vijftig jaar geleden en die door een overstroming van de toen nabij gelegen rivier verwoest werden. De medewerker aan de kassa leek het niet te geloven bezoekers te zien en was overenthousiast om ons ook de weg te tonen naar de nabije resten van de Romeinse weg waar ook graven lagen, die niet bewaard zijn gebleven. De weg viel echter tegen omdat deze bedekt was met moderne kiezeltjes, en helemaal niet in oorspronkelijke staat... geen spectaculair bezoekje dus. Nadien keerden we naar Ptuj waar elke dag meer Belgen te spotten zijn in het hotel en eindigden we de dag weeral aan de zwembaden en glijbanen. Morgen ondergaan Nathalie en Marie een massage, je verblijft nu eenmaal in termen of niet...