Wismar-Heiligendamm- Rostock

28 juli 2021 - Crivitz, Duitsland

Vandaag stond Wismar aan de Oostzee op de agenda. We volgden zo goed mogelijk Wout Van Aert in zijn tijdrit, wat hem maar weinig geluk bracht.
Wismar is een kleine havenstad gesticht in de 13de eeuw en door het Unesco erkend als werelderfgoed. Hier en daar kanalen die aan Amsterdam doen denken. Oude havengebouwen en huizen uit de 17de eeuw van rode bakstenen. Heel wat Duitse toeristen ook.
Na onze maaltijd in een typische Duitse stubbe versierd met prachtig houtwerk reden we richting de Oostzeekust met een kleine stop in Neubokow, de geboortestad van de archeoloog Schliemann, oa de ontdekker van de mythische stad Troje.
Op aanraden van onze ober reden we naar de badplaats Heiligendamm, vergane glorie waar in 2007 de G8 nog plaatsvond met de grootste wereldleiders. Eigenlijk is het een kuststrook met een paar mooie paleizen die allemaal in ere worden hersteld nadat ze in DDR tijd totaal in verval geraakten en waar vroeger de Duitse adel en Russische tsaar hun vakantie kwamen doorbrengen. Een mooie blauwe zee van 21graden en een smalle zandstrook. Een lekker ijsje was dan ook het enige dat er te beleven viel. We zagen de oude stoomlocomotief Molli passeren die vroeger edele gasten vanuit Bad Doberan naar Heiligendamm vervoerde, nu een toeristische attractie. Elise voelde haar oude liefde voor treinen even opborrelen. Onze laatste stop voor vandaag was Rostock,de grootste stad van de regio, platgebombardeerd in de oorlog en met tot gevolg weinig authentieks over. Een kern van winkelwandelstraatjes met heropgebouwde huisjes. Marie ging volledig ´los’ aan Engelse boeken in een boekenwinkel. Boeken  ´die je bij ons niet vindt’ en ´zoveel goedkoper zijn dan bij ons’. We eindigden ons bezoek in een populaire Leon restaurant en met vermoeide voeten keerden we naar ons hotel voor onze laatste nacht in Crivitz. Tijdens de terugrit kwamen we nog twee herten tegen. Morgen wachten ons nieuwe avonturen...

1. Oma:
    28 juli 2021