21 augustus Philadelphia

21 augustus 2022 - Philadelphia, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vandaag ontdekken we Philadelphia. Eerst lopen we naar het oude historische centrum, met uiteraard de beroemde Liberty Bell: een klok die ( misschien) heeft geluid bij de onafhankelijkheid. Alleen kwam er vroeg een barst in de klok, en het proberen te herstellen verergerde de barst alleen maar, en toch is dit zowaar een heilig geschiedenis artefact van de Verenigde Staten die je moet gezien hebben… Het staat symbool voor de vrijheid. Been there done that. Verder heb je een heropgebouwd huis van Jefferson waar hij gewerkt heeft aan de tekst van de onafhankelijkheidsverklaring, het oude stadshuis, state house en indepensance hall. Er is ook een museum ter ere van Benjamin Franklin, die hier lang woonde met dochter en kleinkinderen maar door die laatste uiteindelijk werd afgebroken… ook een museum over de onafhankelijkheid , maar hier zagen we afgelopen weken al genoeg over, en namen we dus een Phlash bus, kost bijna niets en doet de hele stad aan met toeristische stops: zoals het museum of art, niet zozeer nog bekend voor zijn kunst, wel voor de trappen vooraan waar Rocky, aka Sylvester Stallone zijn ochtend jogging deed ter voorbereiding op zijn bokscarriere. Typerend is dan ook de wachtrij bij het Rocky standbeeld voor een selfie, en geen interesse in de oude kunst..

De bus bracht ons nadien naar het Barnes instituut, Barnes verzamelde zijn hele leven kunst, voornamelijk impressionisten als Cezanne,  Renoir, Degas, maar ook Picasso of Modigliani en af en toe zelfs een Rubens of een  Tintoretto, ongelooflijk veel te zien, rare opstelling zo gewild door Barnes maar best de moeite om te zien.

De bus bracht ons tot de haven Penns’ landing, maar daar kregen we een korte regenbui over ons heen. We bleven dan ook braafjes op de bus tot de korte bui over was. Er kwamen er nog een paar en dan konden we in winkels schuilen. We eindigden de dag bij een bezoekje aan Independence Hall waar de teksten voor de onafhankelijkheidsverklaring, nadien ook de grondwet werden onderhandeld en goedgekeurd. We sprongen terug op de bus om nog een duikje te nemen in het zwembad.

1. Gerda:
    22 augustus 2022
    Wat een fantastische reis!America has it all! Natuur,cultuur,pretparken( geef mij maar de ouderwetse paardenmolen)," de moeite waard-steden"; Washington staat nu zeker op mijn bucket- list.( een boek van Dan Brown ?heeft me al doen watertanden).Volgende stop...New York,here I come?...de enigste plaats waar ik over kan meepraten...benieuwd naar jullie volgend reisverhaal.
  2. Koen en co:
    22 augustus 2022
    Ja Washington is echt de moeite, zôn mooie musea ook.
  3. Gerda:
    👌👍👍