22 augustus New York City

23 augustus 2022 - New York City, Verenigde Staten

En het is zover: de laatste bestemming van deze lange reis: New York City!
We namen ( in de regen) een trein van Amtrak naar de stad. Dat verliep allemaal heel vlotjes en ook al onze bagage geraakte er ook op! In New York Penn station werden we verwelkomd door een mega rij … jonge vrouwen wachtend op het concert in Madison Square Garden van Harry Styles. Via Uber waren we snel op ons hotel om in te checken en kregen we een vrij grote kamer.

En dan was het tijd om New York City te verkennen… we luisterden even nog naar Frank Sinatras New York en gingen op stap.

De regenbuien konden ons niet deren, en onze jassen kwamen voor de eerste keer uit de valies! We stopten langs de 5th avenue even langs de St Patricks cathedral, waar de mis ging beginnen om 1100 uur, om een kaarsje te branden en te schuilen voor de regen.

Omdat het nog bleef regenen gingen we in het Rockefeller center wandelen en eindigden iets verderop in een kleine Koreaanse deli zaak om te lunchen. En toen scheen de zon terug.
We liepen langs Broadway tot aan Times square, en van daaruit naar Bryant park waar Elise een Luikse wafel met Nutella verorberde van een Belgische winkel. Nadien liepen we tot aan Grand Central terminal, het prachtige oude station, dat in de jaren zeventig zou afgebroken worden moest Jackie Kennedy niet een actie hebben opgestart om dit tegen te gaan. We liepen helemaal terug naar het hotel met toch wel pijnlijke voeten…

Ik herinner me de stad toch veel drukker en rumoeriger, overal toeterende wagens en massas in beweging door groen en rood licht… eigenlijk is er niet veel verschil met Philadelphia, zelfs stiller op straat. Na wat gegoogle blijkt ook dat er sinds de covid nog steeds een dikke 50% toeristen minder zijn dan vroeger…

In elk geval hadden we een lekkere maaltijd bij een Amerikaanse bbq restaurant, en aten we nog eens in metalen bakjes. De terugweg naar het hotel was boeiend: passeren langs de nbc waar jimmy fallon wordt opgenomen, de vele lichtjes zoals aan het empire state building en vooral aan het rockefeller centre met de fonteinen waar je in kan staan en de verlichte schaatsbaan. De city that never sleeps, maar wij gaan het nu toch proberen…