24 augustus Liberty Island en Ellis Island

25 augustus 2022 - New York City, Verenigde Staten

Zoals verwacht werd ons stappenrecord van deze vakantie gisteren verbroken. Yee. Vandaag was het tijd om het grootste symbool van de stad te bezoeken: het vrijheidsbeeld! Vanuit Battery Park vaar je met een volgepakte ferry van 800 toeristen naar Liberty Island, waar een lieve Parkranger ons opwachtte. Met hem verkenden we het eiland en het kleine museum en gingen we in de sokkel van het beeld, 196 trappen, al gelukkig is het koel in het beeld… van daaruit ook een prachtig uitzicht op de stad, New Jersey en Brooklyn.  Met de ferry vaar je dan verder naar Ellis Island, waar de immigranten in quarantaine gingen na aankomst per boot.

Daar bezochten we het museum met onze gids, die helaas ook vertelde hoe alle archieven verloren zijn geraakt.Amerikanen en het behoudt van patrimonium, dat gaat niet altijd goed samen… Hij vertelde onder andere dat de ondervraging gebeurde om het eerste verdiep waar de immigranten met al hun hebben en houden naartoe sukkelden en ondertussen in het oog werden gehouden door artsen, die zo al konden vaststellen of je wel gezond was.. maar 98% van de aangekomen Europeanen kregen doorgaans een visum om hier een nieuw leven te beginnen.

Hierna hadden we een bezoek gepland aan Ground Zero en het daarbij gelegen museum 9/11. Buiten zijn er twee indrukwekkende waterpartijen die de omtrek van de torens vormen met daarop de namen van alle slachtoffers. In het museum zie je de restanten van de fundamenten van de oude world trade center torens. En dan heb je het museum waar geen fotos gemaakt mogen worden met het verhaal minuut per minuut van 11 september 2001. En het komt eigenlijk allemaal’terug, wat we toen dachten en voelden, je ziet alle beelden, hoort allemaal getuigenissen, telefoongesprekken van slachtoffers, persoonlijke objecten en verhalen… heel intens.

Nadien wandelden we terug in de stad, langs de nabij gelegen Wall Street wijk en het stadhuis. We liepen langs het standbeeld van de stier( heel lange rij voor een foto te maken) en de beurs. Het was weer een goed gevulde dag en s’avonds was het al tijd om Marie haar verjaardag te vieren, want met het tijdsverschil was het vanavond om 2105 al zover: Happy sweet sixteen😘