3 augustus Salem en Harvard

4 augustus 2022 - Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten

Nog even vermelden dat Boston, ongeveer evenveel inwoners telt als Antwerpen maar wel veel properder en veiliger aandoet: geen zwerfvuil (GEEN), geen graffitti (GEEN), superveilig gevoel, geen hangjongeren, zelfs geen daklozen die in San Francisco met tenten en al hun hebben en houden de stoep versieren.

Boston wordt ook omschreven als de meest Europese stad van de VS.

Vandaag verlaten we Boston om een beetje noordelijker te rijden: Salem de heksenstad!

Salem is een kleine gezellige stad aan de kust boven Boston. Veel is er niet meer te zien uit de donkere tijden:  in 1692 vonden hier de heksenprocessen plaats waarbij een heleboel mensen aan de strop eindigden en een aantal in de gevangenis. Allemaal op basis van getuigenissen van drie hysterische pubermeisjes. Voor het dorp in elk geval een goudmijn, een hele business draait errond met winkels vol magische stenen, tarotkaarten en alle mogelijke esoterische objecten die er bestaan. Niets authentieks, wel een museum over de processen vol drama en show, lekker Amerikaans.

In Salem werd ook generaal Irzyk geboren, die mee Bastogne heeft bevrijd in WOII en aan wie Koen een medaille namens Belgie afleverde in 2017. Voor zijn verdiensten kreeg hij een park in Salem, versierd met een mooie tank. Een bezoekje aan dit monument kon uiteraard niet ontbreken.

Helaas kregen we van Salem ook een ongewenst geschenk mee: een parkeerticket, we stonden blijkbaar niet op een openbare parking wat we niet hadden gezien… 25 usd boete te betalen: met centjes in een enveloppe met postzegel op te sturen… of via een website. Moeten we gauw in orde brengen dus.

Na alle hekserij reden we naar Cambridge: Met de universiteit van Harvard. Wel een teleurstelling: de mooiste gebouwen waren in volle verbouwingen of mochten niet door toeristen bezocht worden zoals de grote bibliotheek Harry Elkin Widener gebouwd door zijn moeder nadat hij met de Titanic verdronk. Leuke spreuken boven de ingang als: Enter to grow in wisdow aan de ene kant en als je buitengaat : Depart to serve better thy country and thy kind…. We geven de kinderen deze wijze woorden alvast mee. Een paar Harvard shops bezoeken en uiteraard een boekenwinkel waar Marie, Arthur en Koen hun gading konden vinden. Met vermoeide beentjes kwamen we terug naar ons hotel om te chillen, morgen vertrekken we naar een nieuw avontuur, na een bezoek aan het museum van de beroemdste Bostonian… ik laat jullie raden…

Tot morgen.

1. Oma:
    4 augustus 2022
    Bezoek museum : Franklin ? De Kennedy's ? MR.Spock ? Massachusetts, the flower power ?