Dag 2 - Reuil Malmaison en La Roche Guyon

13 juli 2018 - Vernon, Frankrijk

Na een heerlijk Frans ontbijt vertrokken we richting Parijs. We passeerden de Stade de France en zagen in de verte zelfs een puntje van de Eifeltoren. We reden naar het kasteel La Malmaison, waar Napoleon I jaren gelukkig leefde met Josephine, die daar tot haar dood in 1814 verbleef. Niet erg groot, en zeker geen drukte: naar schatting zes andere toeristen liepen daar rond... prachtige meubels in Empire stijl, mooie kamers, niet altijd origineel, vaak wel terug aangekochte meubels, of uit andere kastelen van Napoleon overgekomen zoals Les Tuileries en Saint Cloud. Zijn werkkamer ingericht als tent maakte indruk: hier heeft hij ministerraden georganiseerd en besliste oa over de verkoop van Louisiana, of de creatie van het lyceum. Ook de originele slaapkamer van Josephine, wel heringericht na haar scheiding, waar ze in 1814 aan een keelontsteking overleed. Op de bovenste verdieping een hele tentoonstelling gewijd aan Sint-Helena met veel persoonlijke stukken en meubels die eigendom waren van Napoleon. Ook zijn doodsmasker ontbrak er niet. De tuinen vol Rozen waar Josephine dol op was zijn niet meer in originele staat omdat de gronden herverkaveld zijn: sommige monumenten werden afgebroken door de verschillende eigenaars inde 19de eeuw, of staan nu op prive grond na de verkoop van een stukje grond. En niet te vergeten: weinig toeristen, maar des te meer Zeldzame pokemons... Na een broodje in Mantes la jolie aan de Seine, waar ook een prachtige kathedraal is gebouwd) stopten we in La Roche Guyon, een van de mooiste dorpjes van Frankrijk en vooral gekend om zijn prachtig kasteel, tegen een rots gebouwd. En je kan het al raden? Rommel verbleef daar van 1943 tot 1944 en veranderde het kasteel tot zijn hoofdkwartier... Na dit kort bezoekje reden we door naar ons hotel wat verder aan de Seine bij Bennecourt, waar morgen op wandelafstand bijna de Tour de France passeert. Zou dus best een uitstapje waard kunnen zijn, op weg naar ons huisje in Normandie...