Dag 1 - Compiègne - Apremont

12 juli 2018 - Apremont, Frankrijk

Vandaag vertrokken we richting Compiègne om daar de wagon van de wapenstilstand te gaan bezichtigen. Jaren geleden stonden we hier net voor een gesloten deur. Deze keer een beetje meer geluk, het was open, maar in renovatie, waarschijnlijk om klaar te geraken tegen 11 november 2018. Maar goed we zagen de wagon en het kleine museum. Koen zag natuurlijk meteen een foute benaming en datering bij een geweer... Nadien reden we door naar het stadscentrum van Compiègne waar oa het keizerlijke Paleis ligt van Napoleon I en Napoleon III. Ook Marie-Antoinette en Lodewijk XVI verbleven daar. Mooi meubilair, een enorm landgoed en tuin, het mocht wat kosten... Dit was dan nog enkel een jachtdomein. We reden tegen de avond naar ons hotel in Apremont, bij Chantilly, een klein rustig gehucht, mooie kamers en vanaf 1930uur ( vroeger kan niet, Frankrijk hé) kunnen we aan tafel schuiven. De Auberge zou een voortreffelijk restaurant hebben...