Kurfurstendamm - Gedachtniskirche - Bikini Berlin- Zoo

7 augustus 2021 - Berlin-Tiergarten, Duitsland

Vandaag alles inpakken en op naar ons hotel aan de andere kant van Berlijn. We konden de wagen meteen in de ondergrondse parking kwijt en verkenden de buurt aan de Kurfurstendamm.
We liepen langs de Gedachtniskirche, die zwaar beschadigd werd in de oorlog en maar half herbouwd is als teken van herinnering. Op datzelfde plein waar in de winter een Kerstmarkt wordt gehouden, werd in 2016 een terroristische aanslag gepleegd toen een Islamist met voertuig op de massa inreed en hierbij verschillende slachtoffers maakte. Het plein is nu dan ook omringd met zware blokken en stalen palen om dit te vermijden.

Daarachter is Bikini Berlin, een soort shoppingcentrum dat aangeprezen wordt als ´zeker te zien’ maar dat dik tegensloeg. Heel rustig, veel winkels en horeca zijn gesloten, precies niet meer zo populair.  Na een stop aan ons geliefde Lindt winkel waar we naast de gewoonlijke bollen ( met nieuwe smaken!) ook ijs aten , bleven we een tijdje kijken naar de film die gedraaid werd in de straat ernaast. Veel security, crewleden, iets met twee autos ( de ene werd via een stoel en stuur op het dak bestuurd door iemand anders dan de vermoedelijke acteur achter het echte stuur, zeer grappig om te zien. Geen bekendheid maar toch wel indrukwekkend.

We besloten de beruchte zoo van Berlijn te bezoeken, eveneens in deze buurt. Het was best plezant, zeer groot qua oppervlakte en heel groen, maar toch teleurstellend als je Pairi Daiza erbij vergelijkt, niet zoveel dieren ( in aantal per soort, bv vier pinguins) en heel wat gesloten gebouwen of lege delen. We hadden er meer van verwacht met de reputatie van de zoo. Maar het werd een leuke namiddag en met zere voeten konden we in onze kamers even gaan rusten.

S’avonds geraakten we eindelijk binnen (na 2 mislukte pogingen) bij een populaire Peter Pane restaurant. Voor de tweede maal deze vakantie werd gevraagd naar onze vaccinatie en hier met zeer strenge controle van de twee vaccins en datum. Al gelukkig waren ze soepeler voor de kinderen. Toen het een uur later hevig begon te regenen, wilden vele terrasbezoekers naar binnen en werden ze onverbiddelijk terug naar buiten gestuurd omwille van hun vaccinatie. Benieuwd  of dit eigen is aan de wijk, want de voorbije twee weken hebben we onze vaccinatie geen enkele keer moeten tonen, en in het hotel hier moesten de kinderen zelfs geen test afleggen. 🤷‍♀️
Morgen een drukke dag voor de boeg, dus slaapwel allemaal.

1. WERNER PALINCKX:
    8 augustus 2021
    zicht vanop het dak van BIKINI is wel interessant, maar toen wij er waren was dat idd ook heel kalm en vonden wij dat ook overroepen als een "must see"