Peenemuende, waar geschiedenis werd geschreven

31 juli 2021 - Stralsund, Duitsland

Zoals we gisteren schreven, waren er bezorgdheden ivm onze lekke band. Koen reed naar een dichtbije garage van Skoda en al gelukkig werken ze hier op zaterdag 🙏en haalden ze een kleine nagel uit de band. We verloren wel een kleine twee uur in totaal maar daarmee kunnen we de vakantie hopelijk zorgenloos verderzetten.

Vandaag op het programma Peenemunde op het schiereiland Usedom tegen de Poolse grens. Een plaats waar geschiedenis werd geschreven. Voor wie het niets zegt, dit was de basis van Von Braun, waar hij zijn raketten en de beruchte v1 en v2 ontwikkelde, maar ook de basis legde voor de ruimtevaart. 🚀
Een enorm domein waar in alle geheim vanaf de jaren dertig onderzoeken werden gedaan en raketten getest. Een groot deel van de gebouwen is verdwenen, ook mede door de Britse bombardementen van 1943. De arena’s waar de raketten werden afgevuurd zijn onder de begroeiing verdwenen maar werden overal ter wereld gekopieerd als raketbasis. De opgedane kennis werd meegenomen door Russen en Amerikanen en de ingenieurs zetten hun werk verder in hun nieuwe land na de oorlog. Allemaal toch best indrukwekkend: De vele dwangarbeiders die hier het leven lieten, figuren als Von Braun, de verhalen van de v1 en v2 waar Antwerpen en Londen zo onder leden, de spionage van de Britten. We bezochten de oude electriciteitscentrale die nog vrij intact is. Op het plein staan modellen van v1, v2 en de a4 oftewel gekend als een ‘kuifjeraket’ in het zwart. Een grote tentoonstelling over de rakettechnologie vanaf de prille jaren dertig tot de ruimtevaart, atoombom en wapenwedloop.

Na dit bezoek en een goede Duitse Bratwurst was het tijd voor een partijtje minigolf. De dag sloten we af in Greifswald, waar Marie haar mondmasker ging vliegen door een windstoot, er als een gek achteraan ging (het was een autovrije straat), Arthur erachteraan om dit te filmen en op youtube te vereeuwigen om helaas na een dolle loop van 100m vast te stellen dat hij niet had gefilmd, weg faam en glorie. Zingend reden we naar huis, en Elises maag heeft het nu al 2 dagen volgehouden!đŸ’Ș

Het was weer een leuke dag, morgen is het weeral inpakken en richting.... Berlijn.