Spionage museum - Bernauer Strasse

5 augustus 2021 - Berlin-Weißensee, Duitsland

Kort na ons vertrek kwam Nathalie tot het besef dat ze haar filmcamera thuis was vergeten😱 maar door de tickets met vast uur die we op voorhand moesten kopen was er geen tijd om terug te keren naar huis, het werd dus een filmloze dag op een paar gsm filpmjes na.

Voor de kinderen was er vandaag het Duitse Spionage Museum uitgekozen aan het Potzdamer Platz. En het was best interessant voor iedereen. Spionage vanaf de oudheid tot heden met talrijke verhalen, objecten , machines en heel wat interactieve spelletjes.
Om te eindigen een tentoonstelling van de beroemdste spion aller tijden: James Bond.

Ongelooflijk alle objecten die met camera of microfoon tijdens de DDR of de Koude oorlog gebruikt werden van beha, sigaret tot handtas, en dan wil je niet weten wat er nu allemaal niet bestaat. Zoals op het einde ook werd getoond, alle toestellen die tegenwoordig ook via wifi uitzenden, van stofzuigers tot ledlampen waardoor we eigenlijk amper nog geheimen hebben, ondanks alle privacy wetgevingen en daar vaak te weinig bij wordt stilgestaan.

Na een leugendetector en allerlei ontcijferspelletjes eindigde de tentoonstelling met een laser parcours waar voornamelijk kinderen het einde proberen te halen zonder de bom te doen ontploffen… zeker de moeite.

Van daaruit stopten we bij het nabije Mall of Berlin om te gaan eten, en onze Hockeyers hun wedstrijd te volgen via slechte internetverbinding. Het viel wat tegen omdat de kinderen enorm lang op hun niet zo snelle fastfood  moesten wachten en we hierdoor wel tijd verloren op ons geplande bezigheden. Na de tweede gouden medaille van Nafi Thiam gingen we dan naar de Bernauerstrasse om het verhaal van de muur met geslaagde en niet geslaagde ontsnappingen te bekijken. Toch pakkend hoe een straat plots een grens kon worden, huizen, kerk en kerkhof werden afgebroken of verplaatst, en families uiteengerukt.

We eindigden de dag in de lokale supermarkt en nadien in ons huisje. Hip als we zijn bestelden we eten via Ubereats, wat een luxe om zo thuis te eten zonder verplaatsing.