Ruegen

30 juli 2021 - Stralsund, Duitsland

Met twee humeurige niet uitgeslapen tieners vertrokken we naar het eiland Rügen dat met een mooie moderne brug (een witte versie van de golden gate) aan het vasteland verbonden is. Het eiland is steeds meer toeristischer aan het worden en is daar eigenlijk niet op voorzien. Ze willen dan ook een halt roepen aan het steeds toenemende aantal vakantiewoningen en appartementsblokken.

Het is hier eigenlijk allemaal begonnen in nazi tijd, toen Hitler hier kilometers lange appartementsblokken liet bouwen, in een megalomaan project om de Duitsers op vakantie te kunnen sturen, in Prora. Deze gebouwen staan er nog en na tientallen jaren leegstand worden ze nu allemaal omgetoverd tot moderne appartementjes. Ondertussen ga je dus op verlof te midden van bouwpuin, niet echt gezellig. Prora is een lange smalle strook kust, met een smal strandje. Meer voorzieningen zijn dus net als in Heiligendamm blijkbaar niet nodig… cafes, restaurant, ijssalonnetjes, amper te vinden, wat anders dan onze Belgische kust. We reden dan ook naar het volgende ‘stadje’  Sassnitz om met veel moeite eten te vinden op de middag.

We bezochten eerst op het eiland het Baumwimpfelpad bij Binz,  een pad hoog tussen de bomen, met een hoge uitkijktoren van tien verdiepen hoog. Best veel volk ook, maar een leuke wandeling met op het einde een lange glijbaan terug naar beneden. Op het eiland en zeker boven de boomtoppen was er enorm veel wind, gelukkig was het vandaag een zonnige dag.

Met een volle maag reden we in de namiddag van Sassnitz verder naar het nationaal park Jasmund, om de beroemde krijtrotsen te gaan bekijken (Konigstuhl), eveneens unesco werelderfgoed… het deed ons denken aan de Grand Canyon, met shuttle bussen, parkwachters met rangerhoeden en bushaltes in hout net als in Amerika. De krijtrotsen zie je eigenlijk het best met de boot, van boven kan je door de begroeiing maar enkele stukken onderscheiden. Maar het is zeker indrukwekkend. We bezochten ook de tentoonstelling over het ontstaan ervan, de fauna van het park. De kinderen amuseerden zich nog even op een avontuurlijke speeltuin vooraleer terug te vertrekken richting Prora. Koen wou nog heel graag het dokumentazion zentrum bezoeken. Het was nog een vrij primitief museum, met veel tekst en dus wat saai.

We reden terug naar Stralsund om te gaan eten in de haven. Alleen was vrijdagavond blijkbaar geen goed moment, alle restaurants waren volzet en belandden we bij een Grieks restaurant, die eigenlijk veel te veel volk had toegelaten dan dat hij aankon. We moesten dus meer dan anderhalf uur wachten op ons eten, en het was toch spannend omdat de parkeergarage om 2200 uur dichtging… maar we haalden het nog net op tijd.

Nu is het even afwachten voor morgen want tot tweemaal toe kregen we vandaag een melding van druk verlies in een autoband. Waarschijnlijk is er een kleine lek, en we hopen morgen hier een garage te vinden om dit op te lossen… hopelijk komt onze planning hiermee niet in de problemen…