Dinsdag 14 juli Ravenna

14 juli 2020 - Castel San Vincenzo, Italië

Vandaag Ravenna op het programma, werelderfgoed Van Unesco met zijn oude mozaieken uit de 6de eeuw!  Een rustige stad, maar de vele terrasjes, restaurants en gelaterias doen vermoeden dat het doorgaans veel drukker is! Eerst al ticketten kopen, al gelukkig maar een tiental mensen in de rij want je moet ze kopen per tijdslot, maar aangezien je drie of vijf musea kiest , is het een hele organisatie voor de ticketmadam om dit te regelen, zoveel tijd daar, zoveel daar, eetpauze,... als je weet dat elk tijdslot max maar 30 mensen toelaat en we er meestal maar een vijftal toeristen tegen het lijf liepen weet je hoe rustig het hier nu is... wegens planning dus eerst een hapje gaan eten.

Dan gingen we naar het mausoleum met een prachtig sterrenhemel in mozaiek, ( het lijkt ons nog een nieuwe uitdaging voor tante Marleen!)  en de daarnaast gelegen Basiliek van San Vitale, mooi bewaard, de kleurtjes nog zo fel, en te bedenken dat dit toch (ook de gebouwen) 1500 jaar oud is!

Even nog een heerlijk ijsje, waarbij we deze keer kozen voor Lindor ( van de lekkere Lindtbollen) naast de Limone, Mascarpone, Straciatella en Pistachesmaken... en voor Elise Panna Montana, oftewel slagroom dat je niet gespoten krijgt maar met een schep... even lekker wel.

Nadien nog de Basiliek San Apolinare, het battistero Neoniano en nog rap in het museum maar dat waren voornamelijk beschadigde grafstenen. Het is ook de stad van Dante, dat ze dit jaar ook vieren, maar zijn graf werd gerenoveerd en dus niet te bezichtigen.

We twijfelden om nog even tot de kust te rijden, maar dit houden we voor een andere dag, de kinderen hadden graag nog wat zwembadtijd.

1. Gerda:
    15 juli 2020
    In Coronatijden dit prachtige stukje Italie bezoeken ,heeft blijkbaar ook zijn voordelen...geen of weinig toerisme?De foto´s doen me watertanden.Over " water" gesproken; vandaag bakken regen en een kille, grijze,trieste parapludag in Belgie.
  2. Koen en co:
    15 juli 2020
    Ja, de rust overal is wel een luxemanier om te reizen, zeker in volle zomer. We komen zo goed als geen buitenlanders tegen, in Ravenna een groepje, denk Scandinaven, soms’Duitse auto in de supermarkt, maar echt weinig, alleen Italianen die blijkbaar nu ook in eigen land op reis gaan. Hopelijk toch snel beter weer in Belgie, anders is er ook niet veel zomers aan...
  3. Gerda:
    15 juli 2020
    Komt goed.Zonnetje terug van de partij .Tegen het WE zomerse temperaturen.Ik volg jullie blog,kijk naar de foto´s,eet Italiaans,drink Prosecco en denk dan maar dat ik in Italie ben.Geniet er nog van!