Maandag 20 juli Predappio Ravenna

20 juli 2020 - Calderara di Reno, Italië

Op deze warme dag reden we richting kust, met als eerste halte het dorpje Predappio, gekend als geboortedorp van Mussolini. Dat zie je meteen aan de zware architectuur jaren 20-30 stijl in het kleine centrum, en ook de pijlen die wijzen naar Mussolinis huis, villa, enz, af en toe wel overschilderd vol grafitti pro of tegen de man. Heel dubieuze souvenirswinkel, met kopers jawel, van allerlei memorabilia van Il Duce, t shirts maar ook bustes, magneetjes, drinkebussen en andere spullen. We reden tot aan het geboortehuis in een mooie rustige wijk, en we waren daar niet alleen, idem in het kerkhof, waar de graftombe sinds kort door de familie is gesloten om pottenkijkers te vermijden. Volgende week wordt de verjaardag van Mussolini gevierd en wordt het stadje naar t schijnt overrompeld met fans... jawadde, toch vreemd om te zien, de ‘toeristen’ maar ook dat het dorpje dit toeristisch uitbouwt... En het bizarre was dat de meeste ‘toeristen’ vrouwen waren.
Hierna reden we verder naar Ravenna, waar we nog de basiliek van Sint Apolinaris de Classe wilden bekijken, met de beroemde mozaieken met de groene weides en lammetjes. In tegenstelling tot in Predappio waren we hier wel de enige toeristen... verschillende grote parkings zo goed als leeg... ook wou Koen absoluut een foto naast het standbeeld van keizer Augustus dat hij zich herinnerde van zijn Italiereis met het college, vele jaren geleden. Van hieruit reden we nog naar nabije stranden waar het ook zeer zeer rustig was, veel restaurants en bars waren gewoon gesloten. Een mooie blauwe zee en prive stranden, maar geen golven door de golfbrekers.
En dan reden we terug naar ons zwembad, dat de kinderen verkiezen boven strand en zee...