Zondag 19 juli Futa pas, Apenijnen en Castel del Rio

19 juli 2020 - Castel San Pietro Terme, Italië

Vandaag ontvluchtten we de hitte ( het was al vroeg 32 graden)  door een rit naar de Apenijnen: prachtige zon met een fris briesje, koelere temperaturen, perfect! En mooie verre uitzichten, zo groen, wel enorm veel motors op de smalle bochtige wegen. Ons doel de Futa pas, net over de grens met Toscane. Daar is het grootste Duitse kerkhof van Italie gelegen. Een must uiteraard...Indrukwekkend en voor Elise vol hagedissen!
Een snelle lunch in Baragazza en terug naar de Emilia Romagna.

Nog wat rondgereden tot Castel del Rio waar een oorlogsmuseum uit de jaren zeventig is, en waarschijnlijk sindsdien onveranderd gebleven. Is een mooie setting, een oud kasteel, met vrijwiliggers opengehouden, vol memorabilia en souvenirs van de voorbije oorlogen (volgens koen ook heel wat fake...).

S’avonds gingen we naar het door onze Fernando aangeraden restaurant Cane in Dozza dat blijkbaar een Michelin vermelding heeft, ondanks lage prijzen. Een mooi bebloemde terras met oneindig uitzicht, zo hoort vakantie te zijn. We hadden veel plezier en reden huiswaarts met Arthur die luidkeels The Pianoman zong na onze vakantiehit Het is een nacht. In de nacht reden we onder een sterrenhemel naar huis, en zochten we nog naar de komeet Neowise en het ruimtestation, het was weeral een fijne dag.