18 juli Mammoth Lakes - Yosemite National Park

19 juli 2019 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

Vandaag begonnen we de dag in de heerlijke Bakkerij van Mammoth, enorme koffiekoeken, maar hun deeg smaakten beter dan onze eigen bakker. Met een voorraad broodjes vertrokken we richting Yosemite National Park. Besneeuwde bergtoppen die onlangs pas smolten, de Tioga Pass ( horizontale route dwars door het park) ging pas open begin juli, ipv in mei door de hevige sneeuwval. Daardoor begon het park met veel beekjes, plassen, meren vol van koud helder bergwater, en prachtige groene kleuren ertegenover. Prachtig, maar al hier oh zo druk van wagens en toeristen. Nadien veranderde het park in dennen en hoge rotsen, waaronder de befaamde El Capitan (beklommen oa door Tom Waes ooit). Nu was er geen klimmer te bespeuren, waarschijnlijk zijn de warmere temperaturen er voor iets tussen.  We stopten bij enkele watervallen en wandelden ernaartoe, heerlijk verfrissend, maar wederom zoveel volk. Bij sommige stopplaatsen, zoals het visitor center zelf was de parking overvol en zelfs afgesloten om verdere bezoekers te mijden. Na een aangename picknick bij de Merced rivier trokken we verder naar Mariposa Grove waar we na een korte wandeling prachtige eeuwenoude sequoia bomen konden bewonderen, tot 800 jaar oud. We overnachten deze keer verderop in Oakhurst, en morgen vertrekken we weer op een nieuw avontuur: San Francisco...