11 juli Kayenta - Monument Valley

12 juli 2019 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Vandaag een kleine verplaatsing (kleine twee uur rijden) tot onze volgende slaapplaats, een dorpje waar twee wegen kruisen, maar ook het enige om te slapen in deze regio. Enige interessante is het kleine ‘museum’ gewijd aan de code talkers (indiaanse soldaten in de woII) in de burgerking ( vader van oprichter van restaurant). In de buurt komt men kijken naar Monument valley, gekend van de oude cowboyfilms ( die van John Ford met John Wayne vooral). Prachtige rotsen in ern woestijnachtig decor. Al gelukkig een beetje bewolking vandaag waardoor de temperatuur rond 95 bleef. Om rond te rijden moet je ofwel zelf rijden op een dirt (zand) road vol stenen en putten van 17 mijl, wat niet mag met een huurwagen, ofwel via een tourgids met een Navajo indiaan ( hier is het Navajogebied, net op de grens van Utah en dus maar acht uur tijdverschil met Belgie ipv negen). Best prijzig en afhankelijk van gids interessanter , je doet ook een langere tour (2,5uur). Wij hadden qua gids een  vrij  zwijgzame oudere man... viel dus wel tegen, maar de rondrit in de jeep bleef wel indrukwekkend. Op deze plaats werden heel wat andere kaskrakers gedraaid: back to the future, mission impossible, transformers, of zelfs een clip van bon jovi... ook rotstekeningen van de vroegere Anasazi indianen waren de moeite. Nadien reden we naar ons hotel waar we een nogal kleine kamer hebben gekregen waardoor we met het vijfde bed de badkamer afsluiten... maar het is maar voor een nacht en al gelukkig bleek het enige deftige restaurant in ons hotel ( volgens Trotter) . Het eten was best lekker en met Indiaanse specialiteiten...

Morgen zetten we onze weg verder, met een lange rit...